5 vinkkiä sisällön karsintaan kotisivu-uudistuksessa

Edellisessä kirjoituksessani perustelin, miksi ison kotisivuston uudistus tulee helposti hyvin kalliiksi. Ehdotin ratkaisuksi, että sivuston turhaa sisältöä tulisi aina pyrkiä karsimaan osana projektia.

Kotisivu-uudistuksessa kannattaa aina alussa harkita sitä, että uudistaisi samalla kerralla kaiken, esimerkiksi visuaalisen ilmeen, sivustorakenteen ja tekstin. Samalla olisi hyvä pohtia, mikä on sivuston tärkein tehtävä. Mitä sillä halutaan saada aikaan? Kaiken uudistaminen kerralla vaatii alussa enemmän suunnittelua, muttei välttämättä aiheuta yhtään sen enempää uutta työtä.

Kokemuksemme mukaan sivuston sisällön määrä yleensä vähenee sivustouudistuksessa. Tähän mekin haluamme asiakkaitamme aktiivisesti kannustaa. Seuraavilla viidellä vinkillä saat taatusti lentävän lähdön sisällön karsintaan.

  1. Karsi vanhat uutiset, tapahtumat ja tulokset. Onko sivustolla vanhentuneita tietoja? Riittäisivätkö tämän ja edellisen vuoden uutiset, tapahtumat ja tulokset? Tätä vanhemmat tiedot voisivat olla esimerkiksi sihteerin arkistossa, mistä niitä voisi pyytää nähtäväksi tarvittaessa.
  2. Siirrä kuvagalleriat muualle. Onko sivustolla kuvagallerioita? Voisiko ne siirtää ulkopuoliseen kuvapalveluun? Kotisivut eivät ole muutenkaan järkevin mahdollinen kuvien arkistointipaikka. Jätä sivustolle ainoastaan kuvahelmet, jotka antavat positiivisen kuvan yhdistyksen toiminnasta.
  3. Poista aikansa eläneet sisältöelementit. Onko sivustolla intranet, kalenteri tai uutis- ja keskustelupalstoja, joita kukaan ei enää käytä? Siirry käyttämään sivustosta riippumattomia, nykyaikaisia vaihtoehtoja, kuten Facebook-ryhmiä.
  4. Siirrä vanhat tiedostot pilveen. Onko sivustolla yhdistyksen vanhoja kokouskutsuja, pöytäkirjoja ja muita dokumentteja? Olisiko nyt aika avata joku pilvipalvelu, vaikkapa Dropbox tai Google Drive, tiedostojen järkevää arkistointia varten?
  5. Harkitse turhien sivujen poistoa. Onko sivustolla sivuja, joita kukaan ei lue? Tarkasta sivuston kävijätilastoinnista tai esimerkiksi Google Analytics -työkalulla, millä sivuilla ei ole ollut kävijöitä. Turhat sivut voi poistaa.

Jos kaikista ponnisteluista huolimatta uudelle sivustolle siirrettävää tärkeää sisältöä on edelleen paljon, esimerkiksi yli 50 sivua, uudistuksessa voi hyvin edetä vaihe kerrallaan.

  • Ensimmäisessä vaiheessa uudelle sivustolle viedään vain kaikista tärkein, kuten visuaalinen ilme, etusivu, yhteystiedot ja mahdollinen jäsenhakemuslomake. Tämän jälkeen uusi sivusto julkaistaan.
  • Seuraavissa vaiheissa lisätään pikkuhiljaa sisältöä. Näin työ edistyy ilman megalomaanista ponnistusta. Kun vanha sivusto ei ole enää taakkana, kaikilla on mukavampaa ja energia voidaan suunnata uuteen sivustoon.

P.S. Eiväthän kotisivut ole ikinä valmiit – kuten ei tämä maailmakaan!

SoMe

Olisiko tästä artikkelista apua muille? Jaa artikkeli:

li tw ma fb

Mielipiteesi

Mitä pidit artikkelista "5 vinkkiä sisällön karsintaan kotisivu-uudistuksessa" ?

Täynnä asiaa! 
0% 0% 
Syntyi uusia ideoita ja johti toimenpiteisiin 
0% 0% 
Meni täysin yli hilseen! 
0% 0% 
Aivan liian itsestäänselvää 
0% 0% 

Keskustelua ja palautetta blogiartikkelista

Ei yhtään keskustelua käynnissä.

Seuraa meitä Somessa:

SoMe
tw fb

Tilaa Nettitiimin uutiskirje

*Pakollinen tieto